top of page

אור בצילום אדריכלות ועיצוב פנים

עודכן: 4 בפבר׳




אור בצילום אדריכלות ועיצוב פנים

 

צילום אדריכלות ועיצוב פנים הוא תחום מאוד מדויק בעולם הצילום ואם הייתי צריכה להשוות אותו לז׳אנר בעולם המוסיקה ללא ספק הייתי בוחרת במוסיקה קלאסית.


ברמת ההגדרה צילום הוא רישום באור, אור נכנס דרך חריץ ונרשם על משטח כלשהו (בעבר על פילם כיום על חיישן דיגיטלי ) לפני המצאת המצלמה קמרה אובסקורה היו מכשירים שעבדו על אותו עקרון,

כל המכשירים האלה כולל המצלמה המודרנית ניזונים מאור.

 

כאשר אנו ניגשים לצילום של מבנה פנימי וחיצוני יש כמה פרמטרים חשובים שאנחנו צריכים לקחת בחשבון, אבל הפרמטר הכי חשוב הוא המומנטום – הזמן שבו האור מיטיב עם החלל מבחוץ ומבפנים

במאמר זה נתרכז בפנים החלל.

 

כאשר נכנסים לחלל מעוצב ביום או בלילה, בעין אנושית ניתן לראות את הצבעים הטקסטורות וחומרי הגלם היטב, אנחנו יכולים להבדיל בין אחד לשני ולהבין את איכות החומר ולהעריך את עבודת העיצוב.

 

מכיוון שלעין האנושית יש יכולת לראות כל חלק בחלל גם לחלקים שנמצאים בחלק מואר יותר וגם לאלו שנמצאים בחלק חשוך יותר. ניתן לגשת פיזית ולבחון את הדברים ולראותם היטב, גם אם אור חלש דולק בחלל בשעות לילה.

 

כאשר מצלמה נכנסת לתמונה הדברים משתנים, המצלמה אינה עין אנושית וכל האור שהעין שלנו יכולה לראות מתפרש אחרת בתוך מצלמה ויקבל ביטוי אחר, לכן העבודה העומדת בפני כל צלמת וצלם אדריכלות היא בעצם למקסם את האור הקיים ולהכניס אותו אל תוך אותו הפריים על מנת לקבל את התוצאה הכי טובה שתאיר את החלל ותחשוף את כל החומרים הצבעים והטקסטורות.




 

 

מה הכוונה שהאור מתבטא אחרת בצילום :

 

החלל הוא בעצם מקום מואר למראית עין אנושית, אבל עבור המצלמה, החלל הוא מקום סגור, קיימים בו קירות ותקרה שמונעים כניסה ישירה של אור, ולכן עלינו להשתמש במדדי המצלמה באופן שבו יהיה לאור מספיק זמן לחדור פנימה ו״לשטוף״ את החלל באור.

 

מכיוון שהמצלמה תלויה בפרמטרים מסוימים היא אינה יכולה לצלם בקליק אחד את החלל כפי שהוא ניראה ולקבל את התוצאה המיידית כפי שהעין רואה.

כדי לקבל תוצאה מושלמת  צריך לחשב את מהירות התריס + צמצם מול האור הטבעי שחודר לחלל ולייצר את הנוסחה המדויקת לחלל זה ע״י מדידות ניסיונות וטסטים עד להגעת תוצאה מושלמת

מעטות הפעמים בהם תוכלו לקבל תוצאה מקליק אחד, אם בכלל ויותר מכך, לא יהיה אפשרי  

לכוון את אותם המדדים באותו אופן יום אחרי באותו חלל

מה שאומר שאין נוסחה קבועה ושכל חלל יתנהג אחרת בהתאם לזמן אור מבנה ונתונים נוספים, ולכן בחירת המדדים תשתנה כל פעם מחדש.

 




 

 

כיצד  אור היום עוזר לי לעומת אורות מלאכותיים

 

כאשר אור יום לבן ובוהק חודר אל החלל, מתגלים כל הצבעים והחומרים בחלל המעוצב,

לכן המומנטום הכי נכון הוא לצלם באור יום !

ברגע שניגש לצילום בשעות חשוכות המצלמה תקבל מקורות אור מלאכותיים מחשיפות תריס ארוכות וגופי התאורה הדלוקים בחלל ישפיעו על הנראות הטבעית של החלל, התמונה תראה מגורענת חשוכה במקומות מסוימים ומוארת מידי במקומות אחרים, והגוונים שגופי התאורה משדרים ישתלטו על הגוון הכללי של החדר, ותתקבל תמונה קרה מידי או חמה מידי.

 

כאשר אור היום חודר לחלל הוא מבטל את הצורך לעבוד בחשיפות ארוכות מידי, הוא חודר לחלל בצורה נכונה ומאיר את כל החומרים באופן שהכי קרוב למציאות.

הנפילה שלו בתוך החלל מייצרת מראה קסום ורך, וגם גופי התאורה הדלוקים לא ישפיעו מידי על הגוונים.

 

אז הכל תלוי בעצם בכמה פרמטרים :

 

1.    עונה

2.    שעה

3.    מזג האוויר

4.    ומה נתוני המבנה שאני מצלמת

 

 

במידה ויצאתם לצילום פרויקט בשעה  15:00 בצהריים שעון חורף והחלל המצולם כולל חלון דרומי

סיכוי טוב שהשמש תהיה ממש ממול, כאשר השמש נמצאת ממול בחלון שמצטלם בחדר תתקבל תמונה עם נוף חלון שרוף, וחדירת אור שעשויה לשרוף פרטים בתוך החלל.

בנוסף מכיוון שהשמש החורפית שוקעת מהר יחסית ואין מספיק  זמן אור כדי לצלם את כל החלל.

 

 

כמה זמן לוקח לצלם חלל שלם או חלקי

 

המומנטום הכי טוב הוא פשוט להתחיל לצלם בבוקר על מנת לנצל את מיטב האור לטובת החלל

מכל הכיוונים.

צילום פרויקט חלקי הכולל לפחות חלל מגורים (סלון מטבח פינת אוכל)

ידרוש לפחות שלוש שעות ומעלה ולשם כך יש להתכונן ולהגיע בשעה מוקדמת יחסית.

לפי כך צילום פרויקט מלא הכולל גם חדרי שינה וחדרי רחצה, חוץ ופנים יכול לארוך עד השקיעה.

 

כדאי להבין את החלל בטרם ההגעה ולדעת את כיווני האור בחלל כדי לקבל תוצאה טובה לכל אחד מהחדרים במבנה. ולכן עבודת התחקיר המקדימה היא חשובה , להבנת כיווני האור וחדירתם.

 

האם לבטל יום צילום בגלל מזג האוויר

 

רבות הפעמים בהם מעצבת פנים/ לקוח מבקשים לבטל או לדחות יום הצילומים מכיוון שהתחזית ליום הצילומים קודרת וגשומה.

 

אל תמהרו לבטל או לדחות יום צילומים בגלל מזג האוויר

הסיבות שמצדיקות ביטול או דחייה הן:

1.    אם יש צורך בצילום חוץ של המבנה,

2.    אם יש נוף ספציפי שרוצים לבטא בצילומים

 

בכל מקרה אחר אפשר לצאת לצלם גם ביום סוער מכיוון שעדיין קיים אור בחוץ וניתן לעבוד ולצלם בחשיפות ארוכות, בנוסף צלמים רבים מגיעים לשטח עם פלאשים היכולים ליצור אשליית אור יום מלאה

כמובן ששימוש בפלאשים דורש ידע וניסיון וצלמות וצלמים העובדים עם ציוד זה ידעו לייצר תוצאות של חלל מואר מבלי שהסופה בחוץ תיכנס אפילו ברמיזה אל הפריים.

 

אז לפני שאתם ממהרים לבטל את יום הצילום ולהילחץ, שאלו את הצלם / צלמת שלכם אם הם יכולים להתגבר על הסופה בחוץ ואם הם עובדים עם תאורת פלאשים. בקשו לראות תמונות שצולמו ביום סוער

ואם אין לכם צורך בצילום חיצוני או נוף מהחלון, המשיכו כרגיל אל יום הצילומים שלכם




36 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page